mamavandrie

– of hoe het leven gewoon leuk is-

Retrojurkje ( uit ‘het grote naaiboek’) 3 maart 2014

Filed under: Made with love — mama van drie @ 14:47

Het werd tijd dat ik weer eens voor mezelf aan de slag ging.

Bij Mertens Mercerie vond ik een prachtige canvasstof :

Image

Ik zag dadelijk het stofje verwerkt in het retrokleedje vanuit ‘ het grote naaiboek’.

Echter duurde het wel even voor ik aan de slag ging. Vorige week dinsdag profiteerde ik van de tijd & plaats tijdens de naailes van Fem’Westrem en ik tekende het patroon en knipte de stof.

zondag werd naaidag en gisteren rond 21 uur mocht ik een afgewerkt kleed in mijn kast hangen!

Fier op het resultaat!

xxx

Image

 

10 Responses to “Retrojurkje ( uit ‘het grote naaiboek’)”

  1. wauw heel mooi. Het grote naaiboek is dat die van FEMMA ? Ik heb die ook liggen. Mss ook eens maken

  2. Bieke P. Says:

    DIe is echt mooi hoor! Veel mooier dan die in het boek zelf!

  3. Ik heb ooit zo een soort jurkje gehad, iets langer. Heb hem een paar jaar geleden weggegooid, ik weet niet hoe ik ooit zo stom heb kunnen zijn πŸ™‚

  4. prachtige stof voor het retrojurkje ,en mooi gemaakt!!!
    Bij” Stoffen van leuven” in Schellebelle (Wetteren) verkopen ze superveel mooie stoffen voor een goede prijs (10 tot 20 €).Wel altijd veel volk en lang wachten.

  5. stannel78 Says:

    Tis een mooike ja!

  6. Fran Says:

    Schoon!
    Ik nomineerde je voor de Liebster Award: http://snollebol.blogspot.be/2014/04/liebster-award.html

  7. marlies clement Says:

    Hallo, ik ben ook bezig met dit kleedje… ik moet nu het bovenstuk aan het onderstuk naaien maar er klopt iets niet… Klopt het dat die breedtes redelijk veel verschillen? Waardoor je bij het onderstuk telkens wat neepjes moet bijgeven zodat het evenlang komt? Hopelijk kan je me verder helpen…Dankuwel!

    • Marlies, er staan fouten in de werkbeschrijving van het boek ! Ik nam gewoon het patroon over en ging aan de slag ( ik maakte al regelmatig dit soort kleedjes voor mijn dochter waardoor ik mijn eigen ‘stappenplan’ heb)
      concreet komt het er op neer dat je na het knippen en aftekenen dit doet :
      1. nepen innemen
      2. bovenstuk in elkaar steken
      3. beleg( voering) in elkaar steken
      4. bovenstuk en beleg aan elkaar vastmaken ( schouder & hals)
      5. keren van bovenstuk
      6. onderstukken eraan
      7. rits steken
      8. zijnaden dichtdoen.
      9. zomen

      Wat ik deed is het kleed eerst met een losse steek in elkaar naaien om te passen, zo heb je een perfect passend kleedje ( met dank aan Katrien die mij hielp want bij jezelf passen is niet eenvoudig!). Ook de nepen… we zijn niet helemaal symmetrisch dus soms is correctie nodig
      Beleg naaide ik met de hand vast aan de blinde rits, werkt voor mij persoonlijk mooier af.
      Wat onderdeel betreft , bij mij lukte het precies maar op zich maakt dat zoveel niet uit… je bovenstuk is belangrijker! Ik zou zeker geen nepen steken in de rok!
      Succes en foto πŸ˜‰

      xxx

      • marlies clement Says:

        Hallo, dankuwel voor je reactie! Het kleedje zit ineen en ik kan erin πŸ™‚ De foto volgt, nu bedtijd na een lange naaiavond
        … groetjes


Geef een reactie

